Wat is Dalcroze ritmiek
Dalcroze Eurhythmics (“eu” en “rythmos” uit het Grieks - goede doorstroming/beweging) is een programma van muziekonderwijs dat muziek en beweging combineert en is ontworpen in het begin van de 20e eeuw door de Zwitserse componist en muziekpedagoog Emile Jacques-Dalcroze (1865 - 1950). In deze benadering wordt elk muzikaal concept ervaren en aangeleerd via beweging. Jacques-Dalcroze ontdekte dat mensen geneigd zijn de muziek instinctief te beantwoorden met bewegingen (zoals het tikken met de voet of het knikken met het hoofd). Daardoor bedacht hij dat het gebruik van het menselijke lichaam de beste manier is om tot een levendige muzikale basis te komen.
Het ritme is volgens Jacques-Dalcroze het meest invloedrijke element in de muziek en het meest nauw verwant aan het leven. Ritme zorgt voor harmonie in natuur en mens en schept orde in wat je ziet, doet en voelt. Het is dan ook het meest belangrijke onderdeel van zijn concept. Jacques-Dalcroze combineerde muziek met ritmische bewegingen, zingen en improvisatie (drie basiselementen van de ritmieklessen) om de relatie tussen motoriek en cognitie te stimuleren.
Invloed van Dalcroze De beleving van muziekonderwijs als zodanig is door Jacques-Dalcroze veranderd. Als het voornaamste doel van muziekonderwijs zag hij de algemene muzikale ontwikkeling van een leerling, in plaats van het mechanisch leren spelen of zingen. Jacques-Dalcroze wilde dat zijn leerlingen kunnen zeggen ‘ik voel hoe’ in plaats van ‘ik weet hoe’ ik muziek kan maken.
In die tijd was de op de beweging gebaseerde instrumentale en muzieklesmethode van Jacques-Dalcroze omstreden. Desondanks had hij in de eerste helft van 20ste eeuw vele volgelingen (o.a. Serge Diaghilev, George Bernard Show) en zijn invloed was sterk aanwezig in theater, opera, dans, psychologie, therapie en speciaal onderwijs.
In 1915 werd het Instituut Jacques-Dalcroze in Genève opgericht. Zijn methode kan tegenwoordig overal ter wereld worden geleerd, ook in Nederland aan de recent opgerichte Dalcroze-organisatie waar regelmatig workshops aan muziekdocenten worden gegeven.
Dalcroze Eurhythmics (“eu” en “rythmos” uit het Grieks - goede doorstroming/beweging) is een programma van muziekonderwijs dat muziek en beweging combineert en is ontworpen in het begin van de 20e eeuw door de Zwitserse componist en muziekpedagoog Emile Jacques-Dalcroze (1865 - 1950). In deze benadering wordt elk muzikaal concept ervaren en aangeleerd via beweging. Jacques-Dalcroze ontdekte dat mensen geneigd zijn de muziek instinctief te beantwoorden met bewegingen (zoals het tikken met de voet of het knikken met het hoofd). Daardoor bedacht hij dat het gebruik van het menselijke lichaam de beste manier is om tot een levendige muzikale basis te komen.
Het ritme is volgens Jacques-Dalcroze het meest invloedrijke element in de muziek en het meest nauw verwant aan het leven. Ritme zorgt voor harmonie in natuur en mens en schept orde in wat je ziet, doet en voelt. Het is dan ook het meest belangrijke onderdeel van zijn concept. Jacques-Dalcroze combineerde muziek met ritmische bewegingen, zingen en improvisatie (drie basiselementen van de ritmieklessen) om de relatie tussen motoriek en cognitie te stimuleren.
Invloed van Dalcroze De beleving van muziekonderwijs als zodanig is door Jacques-Dalcroze veranderd. Als het voornaamste doel van muziekonderwijs zag hij de algemene muzikale ontwikkeling van een leerling, in plaats van het mechanisch leren spelen of zingen. Jacques-Dalcroze wilde dat zijn leerlingen kunnen zeggen ‘ik voel hoe’ in plaats van ‘ik weet hoe’ ik muziek kan maken.
In die tijd was de op de beweging gebaseerde instrumentale en muzieklesmethode van Jacques-Dalcroze omstreden. Desondanks had hij in de eerste helft van 20ste eeuw vele volgelingen (o.a. Serge Diaghilev, George Bernard Show) en zijn invloed was sterk aanwezig in theater, opera, dans, psychologie, therapie en speciaal onderwijs.
In 1915 werd het Instituut Jacques-Dalcroze in Genève opgericht. Zijn methode kan tegenwoordig overal ter wereld worden geleerd, ook in Nederland aan de recent opgerichte Dalcroze-organisatie waar regelmatig workshops aan muziekdocenten worden gegeven.